26. mai 2009

På bokdager i Sverige


Jeg sitter på et flott hotell i Särö like sør Gøteborg og venter. I går satt jeg på et like nydelig hotell nord for byen - og jeg ventet da også. På mine 5 minutter i rampelyset. Det vil si, det var fem i går og det blir fem i dag. Jeg bruker to døgn på dette, og jeg er glad jeg får lov til å være med.

Det er mitt svenske forlag - Forma (Wahlstrøms) - som har innsalg og bokpresentasjoner for diverse bokhandelkjeder. Målet er at bøkene skal få så bred distribusjon som mulig, og gjerne at hver enkelt bokhandler skal merke seg akkurat de bøkene (og forfatterne) som blir presentert litt ekstra.

Det er svært proft arrangert. Formas opplegg foregår på en scene og er satt inn i rammen av en TV-kveld, der barnebøker presenteres under vignetten Barne-TV, hete boknyheter i en nyhetssending, osv. Mine serie Tre - som er krim for ungdom - inngår i programmet Etterlyst. Vi forfattere blir intervjuet, det gjelder å presentere seg godt og minneverdig i løpet av 5 minutter. I salen sitter ca 130 proffe bokfolk.

Som sagt, jeg er glad for å få lov til å være her. Det betyr at forlaget har tro på bokserien - at de ganske enkelt liker den. Og det gjør all ventingen til å leve med. Men nå må jeg strekke beina og hente mer kaffe. Det regner ute. Jeg har spist en stor og god lunch. Det er 4 timer til jeg skal på scenen. Men det er definitivt ingen sjanse for at jeg sovner. Så blasert er jeg ikke.

Jeg er nervøs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar