7. nov. 2010

Særemne: Fellestrekk ved Kjetil Johnsens bøker

Jeg ser stadig at folk kommer hit etter å ha googlet fraser som "kjennetegn ved Kjetil Johnsens forfatterskap" og "fellestrekk ved Kjetil Johnsens bøker" - så jeg antar det er spørsmål som lærere liker å plage elevene sine med.

Og da da kan jeg jo svare på det, kort og greit, og få det unnagjort:

Alle bøkene mine handler om ungdoms søken etter seg selv og sin plass i verden. Deres forhold til familien, og deres lengsel etter kjærlighet og vennskap.

Selv om bøkene mine preges av mye ytre handling, er det personene som er viktigst. Den ytre handlingen blir kun spennende hvis leseren bryr seg om hvordan det går med personene. Og for at leseren skal gjøre det, må han/hun aller først føle en forbindelse med personene i bøkene, en naturlig sympati, en forståelse for hvorfor de gjør de tingene de gjør.

Jeg fokuserer altså mye på personenes følelsesliv, både fordi det interesserer meg, og fordi jeg tror det gjør bøkene spennende.

Slik er det i alle bøkene mine - også science fiction-serien Den 4. parallell.  Den handler om parallelle verdener og tidsreiser og mange andre sci-fi-tema, men minst like mye om 17 år gamle Emmas forhold til familien sin, til en gutt hun blir interessert i, og hvordan hun vokser som person fra bok til bok.

Den indre reisen er minst like viktig som den ytre.

Andre fellestrekk som kan nevnes, er av mer manusteknisk art:

- Jeg bruker ofte dialog, fordi det er lett å lese.

- Det er mye luft på sidene i bøkene mine, for ikke å skremme bort uerfarne lesere.

- Jeg skriver korte kapitler, så ofte som mulig med spennende avslutninger, for å drive opp tempoet i bøkene.

- Jeg lar leseren se handlingen gjennom øynene til flere hovedpersoner. Det øker også tempoet i bøkene. Dessuten er det da sannsynlig at leseren finner en person han/hun kan identifisere seg med.

- Språket i bøkene er underordnet handlingen. Jeg er først og fremst ute etter å fortelle en spennende historie, ikke vise hvor briljant jeg er i skriftlig norsk. (For det er jeg ikke.)

Mer kommer jeg ikke på i farten. Hvis det er noe du ikke fikk svar på, kan du spørre meg her i kommentarfeltet. Lykke til med oppgaven!

9 kommentarer:

  1. Hallo Kjetil,

    Jeg vet ikke om du husker meg men jeg er videregående eleven som skulle bruke en av bøkene dine (det farlige kysset) i særemnet mitt. Vi møttes under bokfestival på et av foredragene dine. Uansett kjente jeg igjen mange av de trekkene ved bøkene dine som du beskriver her. Mange av dem pratet jeg om i foredraget mitt. Læreren min ga meg 6 på oppgaven min. Så takk for "lånet" :)

    SvarSlett
  2. Klart jeg husker deg fra Spikersuppa. Takk for praten, forresten. Og jeg må bare si: Jøss. Sekser! Gratulerer!

    SvarSlett
  3. Takk! :D

    Jeg skal snart skrive en bokanmeldelse om boka: "Den 4.parallell, Aeon-paradokset". Dette kommer godt til nytte. Bra at du forteller hvorfor du har luft i bøkene dine (hadde undret litt over det).

    Håper jeg får like bra som han over der :D

    SvarSlett
  4. Lykke til! Vi får krysse fingrene for en sekser til deg også :-)

    SvarSlett
  5. Hej! måste säga att jag verkligen ÄLSKAR dina böcker. Är så himla glad att du gjorde serien "Tre" det är en av mina bästa serier. Har inte alla än (saknar dem tre sista) men när jag väl har läst ut ena boken så vill jag bara läsa om den. Ibland önskar jag hade du kunde fortsätta på serien "Tre" för jag vill veta vad som kommer att hända, men bra jobbat och fortsätt på!!!

    kram

    SvarSlett
  6. Hei Jenny. Fint at du liker serien. Jeg kommer nok til å skrive flere bøker som er i samme stil som "Tre". Håper du henger med og liker dem også.

    SvarSlett
  7. sv: ja, det ska jag verkligen göra. Är seg, men har du någon liknande bok på gång?? :)

    SvarSlett
  8. Tusen takk.

    Dette kommer til å hjelpe meg og allle andre med særemne oppgaven. Takk for at du tar deg tid til å skrive dette. Det kommer til å hjelpe så mange. Håper eg får en god karrakter.

    SvarSlett