21. nov. 2010

Novelle: SÅ GLAD I BARN

Jonathan er den perfekte typen for meg. Men vi har et lite problem...

Jeg ligger naken og varm tett inntil ham. Soveromsvinduet står på gløtt og en mild luftstrøm tørker svetten av kroppene våre. Jeg kan ennå høre de vakre ordene han hvisket med tung pust i øret mitt. Jeg elsker ham.
Vi møttes for seks månder siden gjennom min tre år eldre søster, Iris. Men det er bare en måned siden forholdet vårt ble alvorlig. Nøyaktig en måned og to dager siden vi gikk til sengs sammen for første gang, og han hvisket Du er den beste! i øret mitt.

Jonathan vet at jeg alltid føler meg litt guffen etterpå, så nå hever han seg opp på albuen og ser på ansiktet mitt.
– Du tenker igjen, sier han stille.
Jeg krøker meg sammen og begraver hodet i brystkassen hans. Jeg skulle ønske vi ikke elsket sammen her – i den knøttlille leiligheten som Iris og jeg deler. Det føles helt feil. Vi har snakket om det før, så Jonathan vet hva jeg tenker på.
– Nå flytter jo Iris snart, så det blir ikke noe problem lenger, smiler han.
– Joda. Jeg trekker litt på det. Iris er gravid i fjerde måned, og skal flytte sammen med forloveden. Jonathan har lovet å hjelpe meg med litt penger til husleien, men han kan ikke flytte inn hos meg, ikke ennå. Jeg skal bo alene, og vet ikke helt om jeg gleder eller gruer meg.
– Du er så forsiktig og moralsk, flirer Jonathan. – Aller helst ville du kanskje at vi ikke lå sammen i det hele tatt?
– Jeg er bare en ung og uskyldig 17-åring, ler jeg tilbake. – Og du har gjort meg til den ville dama! Du og den store, deilige, varme kroppen din!

7. nov. 2010

Særemne: Fellestrekk ved Kjetil Johnsens bøker

Jeg ser stadig at folk kommer hit etter å ha googlet fraser som "kjennetegn ved Kjetil Johnsens forfatterskap" og "fellestrekk ved Kjetil Johnsens bøker" - så jeg antar det er spørsmål som lærere liker å plage elevene sine med.

Og da da kan jeg jo svare på det, kort og greit, og få det unnagjort:

Alle bøkene mine handler om ungdoms søken etter seg selv og sin plass i verden. Deres forhold til familien, og deres lengsel etter kjærlighet og vennskap.

Selv om bøkene mine preges av mye ytre handling, er det personene som er viktigst. Den ytre handlingen blir kun spennende hvis leseren bryr seg om hvordan det går med personene. Og for at leseren skal gjøre det, må han/hun aller først føle en forbindelse med personene i bøkene, en naturlig sympati, en forståelse for hvorfor de gjør de tingene de gjør.

Jeg fokuserer altså mye på personenes følelsesliv, både fordi det interesserer meg, og fordi jeg tror det gjør bøkene spennende.

Slik er det i alle bøkene mine - også science fiction-serien Den 4. parallell.  Den handler om parallelle verdener og tidsreiser og mange andre sci-fi-tema, men minst like mye om 17 år gamle Emmas forhold til familien sin, til en gutt hun blir interessert i, og hvordan hun vokser som person fra bok til bok.

Den indre reisen er minst like viktig som den ytre.

Andre fellestrekk som kan nevnes, er av mer manusteknisk art:

- Jeg bruker ofte dialog, fordi det er lett å lese.

- Det er mye luft på sidene i bøkene mine, for ikke å skremme bort uerfarne lesere.

- Jeg skriver korte kapitler, så ofte som mulig med spennende avslutninger, for å drive opp tempoet i bøkene.

- Jeg lar leseren se handlingen gjennom øynene til flere hovedpersoner. Det øker også tempoet i bøkene. Dessuten er det da sannsynlig at leseren finner en person han/hun kan identifisere seg med.

- Språket i bøkene er underordnet handlingen. Jeg er først og fremst ute etter å fortelle en spennende historie, ikke vise hvor briljant jeg er i skriftlig norsk. (For det er jeg ikke.)

Mer kommer jeg ikke på i farten. Hvis det er noe du ikke fikk svar på, kan du spørre meg her i kommentarfeltet. Lykke til med oppgaven!

4. nov. 2010

Planer for 2011

Etter å ha skrevet bøker ved siden av den faste jobben i snart ti år, tar jeg i januar 2011 skrittet over i frilanstilværelsen, og får forhåpentligvis bedre tid til å skrive.

Planen er å ta permisjon fra dagjobben i bladforlaget Egmont Serieforlaget. En del bladjobbing vil jeg fortsatt drive med, som frilanser - spesielle utgivelser som jeg ikke har lyst til å slippe tak i - men det blir likevel langt større fokus på bøker.

Et av bokprosjektene jeg skal jobbe med, er en ny ungdomsbokserie ikke ulik 4 venninner. Kall det gjerne en slags oppfølger. Jeg er også på planleggingsstadiet av en mer "voksen" krim, som jeg forhåpentligvis får gjort noe med i løpet av 2011. 

Men aller først skal Den 4. Parallell: Maria-eksperimentet skrives ferdig - helst før jul, men kanskje drøyer det til ut i januar. Skrivingen går gjerne noe tregere når nye prosjekter trenger seg på og stjeler av den begrensede hjernekapasiteten!

24. okt. 2010

Utdrag fra DEN 4. PARALLELL: AEON-PARADOKSET


Dette er første kapittel i Aeon-Paradokset, tredje bok i serien Den 4. Parallell. I salg nå.
 

"Er det noen som fortjener å bli drept, så er det ham. Men nå, rett før, kjennes det likevel galt. Hver fiber i henne protesterer.

Revolveren er tung, skjeftet glatt av svette. Emma holder den med begge hender, slik Caine har lært henne.

Mannen - nei, djevelen! - sitter tilbakelent i en bred, høyrygget stol.

Hun nærmer seg bakfra.

Det er et tykt teppe på gulvet som demper lyden av skrittene hennes, men han ville neppe ha hørt henne likevel. Han snorker svakt.

Det er sent, og det har vært en lang dag for ham.

Din siste dag, tenker hun. Emma er på høyde med stolen nå, går til høyre i en slak bue for å holde avstand til ham, samtidig som det gir henne bedre oversikt.

Hun ser ansiktet hans, først i profil. Det ligger i overraskende myke folder nå som han sover, og det minner henne på at uansett hva han har gjort, uansett om han så inderlig fortjener å dø, så er han i dette øyeblikket bare et forsvarsløst menneske.

Kan hun skyte en mann som sover? Som ikke er en trussel mot henne selv?

Kan hun henrette et annet menneske?

19. okt. 2010

Ungdomsbokgildet 2010

 
Jeg skal til Drammen torsdag. Ungdomsbokgildet arrangeres i Drammens Teater, og jeg skal prate litt om bøkene jeg har skrevet, mest om Den 4. Parallell.

Ungdomsbokgildet er et årlig kurs for lærere og bibliotekarer om det aller nyeste innen ungdomslitteratur.

16. okt. 2010

En science-fiction-klassiker

Hvis du liker Den 4. Parallell, er det gode sjanser for at du også vil like denne boken. En av de aller beste science-fiction-bøkene jeg har lest!

Ender's Game handler om det 6 år gamle vidunderbarnet Ender.

Jorden er to ganger blitt angrepet av utenomjordiske skapninger, og man har bare så vidt klart å slå angrepene tilbake. Nå forbereder menneskene seg på en siste konfrontasjon, blant annet ved å ta barn som Ender og trene dem som offiserer og soldater. Barnas intelligens, lærevillighet og kreativitet gjør dem perfekt egnet til denne typen krigføring, som mest av alt minner om videospill.

Boken har mye tankegods; om oppvekst, familie og venner, om hva som er verdt å ofre for et større gode - og hva som kan rettferdiggjøre å ta et menneskeliv.
Den seriøse bunnen i historien kommer aldri i veien for spenningen, de handlingsmettede scenene. Tvert i mot, det er de alvorlige temaene som gir handlingen driv og kraft. Det er leserens medfølelse med Ender som gjør boken så sterk.

Historien ble først skrevet i 1977, og så bearbeidet i 1984-85, men jeg tenkte ikke en eneste gang at dette var en "gammel" fremtidsvisjon. Tvert i mot, stoffet føltes dagsaktuelt og viktig.

Ender's Game er en bok som fungerer strålende, både som science fiction og som en god og nær historie.

 

6. okt. 2010

Den 4. Parallell: Research til siste bok

Dette er det enorme Crazy Horse-monumentet, som blir sprengt ut i Black Hills.
Jeg er i god gang med å skrive fjerde og siste bok i serien DEN 4. PARALLELL. Den skal hete MARIA-EKSPERIMENTET og store deler av handlingen skal foregå i Black Hills, South Dakota, der familien og jeg var i sommer. Research kombinert med ferie.

Black Hills var opprinnelig indianernes hellige fjell, og den hvite manns inntreden i dette området var kilden til blodige stridigheter på 1800-tallet. Blant annet var general Custers tap ved Little Big Horn, der han og 267 av mennene hans ble drept, en direkte følge av at hvite menn strømmet til Black Hills for å grave gull, noe indianerne naturlig nok ikke likte.

På tross av seieren over Custer, tapte indianerne krigen om Black Hills, og senere ble ansiktene til fire presidenter - Washington, Jefferson, Roosevelt og Lincoln - hugd inn i steinen i Mount Rushmore i hjertet av området. En stor turistattraksjon, men det må vel også kalles et nytt overgrep, en demonstrasjon av de hvites makt.

En miniatyr av hvordan monumentet skal bli. I bakgrunnen the real thing.
Nettopp derfor er det i flere tiår blitt arbeidet med et  monument over indianerhøvdingen Crazy Horse, bare ti minutters kjøring fra Mount Rushmore. Crazy Horse-monumentet vil bli mange ganger større enn det av presidentene. 172 meter høyt og 195 meter bredt.

Monumentet får en helt spesiell rolle i den fjerde boken.

Black Hills er et fantastisk naturområdet. Ikke rart indianerne så på det som hellig.
Hytta vi leide. Som parabolantennen røper: Vi led ingen nød. Ungene gikk ikke glipp av Idol ...

30. sep. 2010

Aeon-Paradokset solgt til Danmark


Bok nummer tre i Den 4. Parallell-serien - AEON-PARADOKSET - kom ut i Norge nå i september, og er allerede blitt solgt til Danmark. 

Det er forlaget Rosinante som har kjøpt rettighetene. De har tidligere gjort en ypperlige jobb med å utgi de ti bøkene i 4 venninner-serien på dansk.

27. sep. 2010

Lest i september

Av og til spør leserne mine om hva jeg leser. Her er er svaret for september:


25.09. 2010

Lee Goldberg, redaktør: 
TIED IN: THE BUSINESS, HISTORY AND CRAFT OF MEDIA TIE-IN WRITING

Som tittelen sier, dette er handler om "tie-in håndverket": Å skrive en bok på bestilling fra film- eller TV-industrien, med allerede etablerte karakterer i hovedrollene. Som f.eks. bøkene Lee Goldberg selv skriver om detektiv Monk, kjent også fra norsk fjernsyn.
Dette er en gammel industri, og boken følger røttene tilbake til 1950- og -60 tallet, samtidig som den forklarer noen av vanskelighetene disse forfatterne møter på. Som når boken skal lanseres samtidig som filmen den bygger på, og forfatteren må skrive den på grunnlag av det første utkastet til filmmanus. Bare for å oppdage noen få døgn før deadline, at regissøren forandret alt under innspillingen, så nå må du skrive om det meste - på rekordtid...

17. sep. 2010

Snåsamannen og jeg


Jeg deltok på Oslo bokfestival i dag. Arrangementet het "Kjærlighet, sci fi,  fotball og Google translate" og gikk for seg på og rundt Spikerscenen i Spikersuppa. 

Klaus Hagerup, Lars Mæhle, Erlend Loe og jeg hadde 15 minutter hver til å fortelle visstnok 500 utkommanderte ungdomsskoleelever hva vi drev på med.

Da det var overstått, skulle jeg signere bøker. Nr 2 og 3 i serien Den 4. Parallell: Carrington-katastrofen og Aeon-paradokset.

På dette tidspunktet var de tvangsbeordrede ungdomsskoleelevene ivrig etter å komme seg hjemover, så pågang var ikke all verden.

Først en oppegående og interessert jente fra 3. klasse på videregående, som jobbet med et særemne som inkluderte meg. Så en hyggelig venninne fra vårt ypperlige bibliotekvesen, som jeg ikke hadde sett på en stund - og en ung gutt som hadde lest og likt første bok i Den 4. Parallell-serien, og som nå lurte på om han kunne få kjøpe bok nr 2. 

- Joda, sa jeg, og klappet stabelen med bøker.
- Hva koster den? spurte han.
- 270, sa karen fra bokhandelen.
- Da har jeg ikke råd, sa gutten.
- Okai, sa jeg. - Du får vente til den kommer i pocket.

Og da denne hektiske trafikken hadde gitt seg, ble jeg oppmerksom på en eldre dame som mønstret meg kritisk - og tydelig nærsynt - fra 4-5 meters hold. Hun drøyde en stund, så tok hun et par lettere ustø skritt mot bordet mitt. Hun pekte med stokken.
- Er det du som er han Snåsamannen?

Da foreslo Eva og Cecilie fra Gyldendal at vi skulle gå på Bristol og ta en kopp kaffe.

Det syntes jeg var en god ide.

10. sep. 2010

SKRIVETIPS: Spenningsbobler - og slik bruker du dem

I filmbransjen har de det mange kaller "suspense bubbles", altså spenningsbobler. Det er små hendelser som bygger en egen spenning, der og da, men som ikke har noen betydning for de lange linjene i historien. Og som ganske kjapt sprekker, som bobler.

For å ta et filmeksempel (som alle har sett en variant av):

Helten har akkurat vært i slåsskamp med en av skurkene, i en mørk gate i en storby. Helten vant kampen, og skurken ligger nå bevisstløs i rennesteinen, men så skjærer lysene fra flere biler gjennom natten, og vi vet at det er skurkens mange hjelpere som kommer. Helten må bort, og det fort! Han løper til bilen sin og hopper inn.

Og så kommer spenningsboblen: 


7. sep. 2010

I salg nå


Bok fire i serien 4 venninner:

Pakket i plast

I dagligvarebutikker og Narvesen-kiosker over hele landet.

Nå slår morderen til ... 

Løp og kjøp!

6. sep. 2010

God omtale av Den 4. Parallell


Mari i Maris mørke hjørne har vært tidlig ute med å lese Den 4. Parallell bok 3: Aeon-Paradokset, som kommer i handel om noen dager - og gir serien flott omtale:

"Kjetil Johnsen får det virkelig til. Jeg hadde lest en og en halv bok før jeg fikk vite noe særlig om mørke, mystiske Caine. Og enda mer før jeg skjønte hva han egentlig drev med. Jeg får den ene aha-opplevelsen etter den andre uten at jeg har sitti og tenkt at forfatteren skjuler noe for meg. Det er da det fungerer."

Du kan lese resten HER.

Takk, Mari! 

2. sep. 2010

Oslo bokfestival 17. - 19. sept.

Fra programmet:



Kjærlighet, sci fi,  fotball og Google translate

Dato: 2010-09-17
Tid: 13:30
Sted:
Spikersuppa, Oslo
Scene:
Spikerscenen 


Møt forfatterne av noen av årets mest spennende ungdomsbøker. Klaus Hagerup leser om den klønete kvinnebedåreren Markus og Kjetil Johnsen forteller om sin nye sci fi-serie. Dessuten snakker Erlend Loe om Telemann som nesten ikke har alkoholproblemer, og Lars Mæhle, vinner av UPrisen, snakker bl.a om boka bak den premiereklare filmen Keeper’n til Liverpool. Programleder: Marta Breen.

Kjetil her igjen: Møt opp alle som er interessert i ungdomslitteratur. Det er god plass. Arrangementet varer en time. Det skulle bli noe sånt som et kvarter per forfatter. :-)

1. sep. 2010

Novelle: FARLIG EKSTASE

Hun var ung, vakker og rik – og hun var svak for dop...

- Hun var meget syk, sa legen alvorlig. – Hun vil komme seg igjen svært raskt nå, men det var nære på at vi mistet henne. Hadde De ringt meg en time senere, ville det vært for sent. De må følge nøye med på deres kone i fremtiden, herr Chase.
– Samboerske, rettet Rick Chase ham automatisk. – Vi er samboere.
– Nåja, De må uansett passe på.
– Men hva er det egentlig som er galt...? En slags allergi?
– Nja, man kan vel kanskje si det. Skjønt, det er antagelig andre biologiske faktorer som ligger til grunn. Hun vil trenge flere hyppige og grundige legesjekker de kommende ukene, men såvidt jeg forstår er Deres samboerske en svært rik, ung dame, så den økonomiske siden av saken burde vel ikke være noe problem.
– Nei, penger har hun nok av, mumlet Rick.
Legen hørte ikke det lille trykket på hun.
– Folk tror ofte at penger blir uvesentlig når man blir rammet av en sykdom, smilte legen stramt, – men egentlig er det stikk motsatt: Penger kan gjøre livet uendelig mye lettere for en som er syk.
– Ja, sa Rick tamt. – Men hva er det egentlig som feiler henne...?
– Si meg en ting først: Deres samboerske... har hun for vane å innta narkotiske stoffer?
Rick kjente at han ble rød. – Hva mener du... narkotiske stoffer?