30. juli 2010

Utdrag fra AEON-PARADOKSET

Hovedpersonen i serien Den 4. Parallell er en 17 år gammel jente som heter Emma. Hun har evnen til å reise mellom parallelle verdener i multiverset. 
Handlingen i denne boken foregår i en parallell der Tyskland og Japan vant andre verdenskrig, og delte USA mellom seg. Emma er fanget av tyskerne, som prøver å få henne til å avsløre hemmeligheten bak reiser i multiverset.

Utdrag fra Aeon-Paradokset, tredje bok i serien Den 4. Parallell:

Riksfører-SS Fuchs var liten og mager, en flis av en mann.
Nei, forresten. Emma ombestemte seg da hun kom nærmere og så øynene hans flakke og kroppen dirre av innestengt energi.
Ikke en flis, heller en tynn, spent sevjekvist som når som helst kunne piske deg i ansiktet. 
Han var mye yngre enn generalen, neppe særlig over tretti.
- Riksfører-SS. General Alexander hevet armen vannrett foran seg i luften.
- General. Fuchs gjorde en mer nonchalant hilsen, hadde håndflaten på høyde med ansiktet.

27. juli 2010

Den 4. Parallell bok 3: AEON-PARADOKSET

 Alt har skjedd før – og alt vil skje igjen …
 
17 år gamle Emma, krigeren Caine og telepaten Daniel møtes igjen i en verden som er revet i stykker av krig og hat. Emma finner spor tilbake til sitt gamle liv, en sjokkerende hemmelighet som forandrer måten hun ser på sin fortid og fremtid på.
For Emma og Caine blir det til slutt en kamp mot – og i – tiden, for å stoppe en gal manns planer om verdensherredømme, og komme seg unna med livet i behold …

Boken kommer i salg tidlig i september 2010.

5. juli 2010

Den 4. Parallell til Danmark

De to første bøkene i serien - Lasarusfenomenet og Carrington-katastrofen - er solgt til Danmark. (Til forlaget Rosinante, som har gjort en strålende jobb med utgivelsen av 4 venninner-serien.) Den 4. Parallell er tidligere blitt solgt til Sverige og Tyskland.

Bok nr 3 i serien ble forresten ferdig skrevet i god tid før ferien, og kommer i salg  i september. Den heter AEON-PARADOKSET og er den mest actionfylte og spennende hittil. Men det er også plass til en passe dose med varme følelser ...

30. juni 2010

Inn i skoleverket

4 venninner-bok nr 2, Det farlige kysset, er på vei inn i det svenske skoleverket. Et utdrag på fire sider vil være med i læreboken Texter Direkt for 8. og 9. klasse. 

Morsomt, synes jeg. Kanskje spesielt fordi jeg var en av dem som klaget høyest på norskpensumet da jeg selv gikk på skolen.

Så krysser jeg fingrene, da - og håper at utdraget fra den svenske versjonen av Det farlige kysset ikke vil få elevene til å sukke dypt av kjedsomhet, slik jeg selv sukket over mosegrodde forfattere...

18. juni 2010

Snart i salg


Slik ser bok nummer 2 i serien 4 venninner ut. DET FARLIGE KYSSET er salg 5. juli. Spennende lesestoff i sommervarmen. Løp og kjøp  ;-)

14. juni 2010

Lasarusfenomenet i årets txt-aksjon

Første bok i Den 4. Parallell-serien - LASARUSFENOMENET - er plukket ut til å være med på årets txt-aksjon som Foreningen !les arrangerer.

Kort sagt betyr det at en pocketbok med utdrag fra aktuelle bøker - deriblant Lasarusfenomenet - blir delt ut gratis blant landets ungdomsskoleelever, og det blir arrangert forskjellige aktiviteter i forbindelse med dette.

Foreningen !les skriver selv:
"Med tXt-aksjonen ønsker vi å spre engasjement for lesing. Alle elever og lærere som deltar i aksjonen får en pocketbok til odel og eie. Den består av et bredt utvalg med smakebiter fra ulike sjangrer: skjønnlitteratur, faglitteratur, dramatikk og tegneserier. Noen av tekstene er lett tilgjengelige, andre er mer krevende.
Utdragene er hentet fra sytten nye norske og oversatte bøker utgitt for barn, ungdom og voksne. Fire av tekstene er på nynorsk og tretten på bokmål. Det er mulig å bestille en gratis lydbokversjon av pocketboken."

Aksjon tXt gjennomføres i år for 13. gang, og har mellom 140 000 og 160 000 deltakere.

Fantastisk morsomt!

10. juni 2010

Nytt liv for 3venner


De 10 bøkene i 3venner-serien blir nå utgitt på nytt i Norge. Første bok kom i salg denne uken, se forsiden over. Og på forsiden ser du at jepp, serien heter ikke 3venner denne gangen, den heter 4 venninner!

Det er mine redaktører i Cappelen Damm som er blitt inspirert av seriens suksess i Danmark, der det danske forlaget ga den både nytt navn - 4 venninder - nye forsider og større format.

Selv har jeg alltid likt de danske bøkene veldig godt, så jeg er glad Cappelen Damm har gjort denne vrien nå som serien nylanseres i dagligvarebutikker og Narvesenkiosker over hele landet. Én bok hver måned, cirka. (Bokhandlene får spesialutgaver, kanskje dobbeltbind, tidlig i 2011.)

Men - hvorfor denne virringen mellom 3 eller 4 venner / venninner?

Fordi det i starten av serien er 4 venninner, men så blir en av dem drept, og resten av serien handler om 3 venninner. Om man burde skrive 3 eller 4 har vært en debatt hele veien, og nå har det altså blitt til begge deler, i ett og samme land.

Kult nok for meg. Jeg elsker de nye versjonene av bøkene.

Serien kommer også ut i Sverige, der de bare kaller den "TRE". Og den skal ut i Finland. Der vet jeg ikke hva de har tenkt å døpe den. Tre venner og en begravelse?

Avisen Sydsvenskan hadde forresten nylig en hyggelig anmeldelse av serien:

"Johnsens thrillerserie för ungdomar tar upp angelägna ämnen: homosexualitet, lojalitet, vänskap, blyghet, föräldrars missbruk, utanförskap på ett språk som inte ber om ursäkt. Heja Norge igen!
En varning, bara: den som börjat läsa kan ha svårt att sluta, och det finns hela tio böcker i serien ... "

3. mai 2010

Spennende ting på gang

Da er manuset til tredje bok i serien Den 4. Parallell endelig levert til Gyldendal, og jeg bevilger meg et par uker skrivefri. Boken heter AEON-PARADOKSET og kommer til høsten. Da skjer det også mye spennende med serien rundt omkring på ungdomsskolene, så det blir en fin periode.

Siden sist er første boken i serien - LASARUSFENOMENET - solgt til Sverige. Den er tidligere solgt til Tyskland.

Ellers relanserer Cappelen Damm den forrige spenningsserien min nå i sommer. De ti 3venner-bøkene får både nytt navn, format og omslagsdesign. Veldig stilig! Skal komme tilbake med forsider og info senere. Til da: Nyt våren!

10. mars 2010

Carrington-katastrofen i salg nå

CARRINGTON-KATASTROFEN - bok 2 i serien DEN 4. PARALLELL - er nå ute i bokhandlene, blant annet med en fin kampanje i ARK-kjeden: Sjokkselgere ved kassene, delt med den populære og filmaktuelle Percy Jackson-serien.

Men hva er egentlig en Carrington-katastrofe, eller en Carrington-hendelse, som det strengt tatt heter?

I god populistisk ånd har jeg skrevet et kjapp pressemelding om nettopp det. (Morsomt å skrive om seg selv i tredjeperson!) Here it goes:


Ifølge astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard vil aktiviteten på sola i 2012 være den høyeste på 400 år, og en rapport finansiert av NASA konkluderer med at strålingen fra en solstorm vil kunne sette verdens rike land mange tiår tilbake i den teknologiske utviklingen. Norge er blant landene som er mest utsatt.

- En solstorm er ikke farlig i seg selv, sier forfatter Kjetil Johnsen, - men de indirekte effektene kan være katastrofale.

Enkelt sagt fører strålingen fra solstormen til at strømnettene på jorden blir overbelastet. Er stormen voldsom nok, kan strømnettene, inkludert selve transformatorene, smelte. En rapport finansiert av NASA konkluderer med at halve USA kan bli strømløst på 90 sekunder. Og det kan ta mange måneder, ja kanskje år, før man får strømmen tilbake, forteller Johnsen.

- Tenk på hva det vil bety for samfunnet. Når sykehusene ikke har strøm, når det ikke kommer vann ut av kranene, når verken TV, radio eller internett kan fortelle oss hva som skjer. Når infrastrukturen bryter fullstendig sammen.

16. feb. 2010

Nå som pocket

Den 4. Parallell bok 1: Lasarusfenomenet er ute i pocketutgave. Kr 129. Kan kjøpes i bokhandelen eller bestilles f.eks. HER hos Gyldendal .

"Emma våkner fra koma og alt er annerledes. Broren er stum, foreldrene drept og onkelen oppfører seg som om det er hennes feil. Selv har hun problemer med å skille drømmer - eller er det minner? - fra virkeligheten. 
 Sporene peker mot farens forskning ved en topphemmelig militærbase i Nevada-ørkenen. Men før sannheten kan avsløres, må mange dø... "

9. feb. 2010

Solgt til Tyskland

Det hender det er over gjennomsnittet OK å være forfatter.  Som f.eks. når forlaget ringer og sier: - Du. He-he. Vi har fått et bud fra Tyskland.

Det er første bok i hardcover-serien DEN 4. PARALLELL (science fiction) som nå er kjøpt av et tysk forlag for utgivelse på det som vel er Europas største bokmarked. 

Jeg synes det er veldig stas. Veldig. En er ikke garantert godt salg, overhodet ikke, det er mange om beinet - men det blir min første utgivelse utenfor Norden, og det har jeg drømt om en stund.

Jeg pusser for tiden opp språklinjetysken min med Derrick anno 1985. I håp om at jeg kanskje kan klare å lese boka når den tid kommer.
 
Harry, fahr schon mal den wagen vor!

31. jan. 2010

Den som venter på noe godt

Bok nr 2 i spenningsserien DEN 4. PARALLELL lanseres i midten av mars.

Her er baksideteksten til CARRINGTON-KATASTROFEN:

Først kommer nordlyset, så kommer døden...

Caine har kommet fra en parallell verden ødelagt av krig, på et desperat oppdrag som vil avgjøre skjebnen til hans folk. 

Han har overlevd på slagmarkene siden han var 15, han er en av sin parallells farligste soldater, men nå er han en evighet hjemmefra, forrådt og såret, og den eneste som kan redde ham er 17 år gamle Emma. 

Tiden er i ferd med å løpe fra dem. Carrington-katastrofen nærmer seg ...


27. jan. 2010

Meninger om Lasarusfenomenet

På bloggen Ungdomsboka skriver Bjørn Veen fra Gjesdal folkebibliotek blant annet:
 "Du blir drevet frem, pisket fremover av den frenetiske skrivingen, ingen rom for avslapning her. Dette er en bok du leser på kanten av stolen, muskler spent, klar for alt."
Klikk HER for å lese hele blogginnlegget.

Larvik bibliotek skriver om Lasarusfenomenet og forteller HER at "Kjetil Johnsen har skrevet en utrolig spennende start på en ny serie!"

Bibliotekar på Askøy vgs, Eva Mostraum, skriver på  Asvbib's Blog blant annet dette:
"Her er det både ytre action med slåsskampar, skyting, biljakter og hemmelege agentar, men endå spennande er det igrunne å følge med på Emma si jakt på seg sjølv og sine eigne minne."
Resten kan du lese HER.

Og på bloggen Den Fantastiske Boka forteller Susanne at hun gleder seg til neste bok i Den 4. Parallell-serien. "Dette er en kjempespennende og engasjerende historie, med mye action. Den inneholder også endel vitenskapelige ting om bl.a. parallelle verdener og kvantefysikk, men det gjør det hele bare mer spennende, synes jeg."

Veldig hyggelig!

Intervju på bokfreak.se

Den flotte svenske bokbloggen bokfreak.se har publisert et intervju med meg i forbindelse med utgivelsen av 3venner (TRE) i Sverige.

Utdrag:

Har serien blivit en större framgång än vad du hade väntat dig? På vilket sätt i så fall?
Ja, serien har blivit en större framgång än vad jag hade trott. Jag hade inte tänkt att det skulle gå så bra för den i utlandet, alltså i Danmark och Sverige. Nu ska serien också komma ut i Finland. Det är mycket spännande.

Du kan lese resten av intervjuet her:
http://www.bokfreak.se/imported-data-old/2010/1/24/bokfreak-fragar-kjetil-johnsen.html

12. jan. 2010

Grisespennende


Veldig hyggelig omtale på bloggen Maris mørke hjørne.

Mari  skriver: "Har sett fram til å lese Lasarusfenomenet, første bok i serien Den 4. parallell, av Kjetil Johnsen. Den skulle jo handle om kvantefysikk, et av mine muligens særere interesseområder. Og det gjør den. Også er den grisespennende i tillegg."

Les resten av Maris anmeldelse HER.